Vergadering 26 juni 2025

De notulen van de eerste MR vergadering van het schooljaar

  • Datum: 26 juni 2025
  • Locatie: Leuvensbroek lokaal 1.40
  • De leden:
    • Oudergeleding: Evelien Buis, Kiki Goessens (afwezig), Arnold Hagens, Vincent Marttin
    • Leerlinggeleding: Lieke Huisman, Bram Leisink (afwezig), Nathan Soethout, Micha Rosenkamp (afwezig)
    • Personeelsgeleding: Akeam Brouwers (afwezig), Merel Jacobs, Jip Oude Breuil, Marjolein Smidt, Laura Veenstra (voorzitter), Liza Vos (secretaris), Luuk Vrenken (afwezig), Maike van der Zwalum

1. Welkom, opening en vaststelling agenda

De voorzitter heet de aanwezigen welkom en opent de vergadering.

2. Notulen MR

Nathan koppelt terug dat de deadline van 1 mei om naar de website te kijken niet gehaald is; voornemen is het einde van het schooljaar hiervoor te benutten.

De oproep voor nieuwe leden voor de oudergeleding van de MR is een tweede keer geplaatst in de nieuwsbrief en loopt tot 1 juli. Er wordt ook nog gezocht naar een kandidaat voor de GMR.

3. Mededelingen per locatie

De leerlingenraad van de Meeuwse Acker maakt melding dat er te weinig zitplekken voor de bovenbouwleerlingen zijn. Het voorstel is om hier een afspraak met Thomas voor te maken om dit te bespreken.

De afgelopen twee jaar zijn veel leerlingen uit de leerlingenraad op Leuvensbroek geslaagd en van school gegaan. Volgend jaar wordt er gericht gekeken naar nieuwe leden om de gelederen aan te vullen.

Procedure werving nieuwe rector

Tijdens het gesprek tussen een delegatie van de MR en met het College van Bestuur is besproken dat de procedure voor het aanstellen van een nieuwe rector na de zomervakantie start, met als verwachting dat de nieuwe rector op zijn vroegst in januari begint. Dat moet een zorgvuldig doorlopen procedure worden waarbij de kandidaat voor de langere term geworven moet worden. Tot die tijd wordt overwogen een tijdelijke rector aan te stellen, waarbij de keuze ligt tussen een externe interim-rector of een beschikbare rector binnen voCampus.

De MR erkent de noodzaak van een tijdelijke invulling van de rectorfunctie, mede gezien de onrust op locatie Leuvensbroek. Op basis van overleg, ontvangen informatie en input van betrokkenen is de MR tot een advies gekomen over de duur en omvang van de aanstelling, passend bij de beschikbare portefeuilles (zoals de verhuizing) en met aandacht voor de financiële consequenties. Daarnaast adviseert de MR om de teamleiders op Leuvensbroek tijdig en duidelijk te informeren over de gemaakte keuzes.

4. Bevorderingscriteria MA 2025-2026

Het eerder aan de MR voorgelegde document staat opnieuw op de agenda, ditmaal in een herziene versie. De MR heeft hierover geen verdere vragen of opmerkingen. Wel wordt geadviseerd om eventuele onduidelijkheid rond de term ‘dubbele tekorten’ te verhelderen.

5. NPO-evaluatie 2024-2025

De MR vraagt zich af hoe het Mondial College de kwaliteit bewaakt van de (kostbare) Lyceo-examentraining. De evaluatie vindt momenteel plaats via leerlingenrapportcijfer over hun ervaring, die tot nu toe overwegend positief zijn. Wel vraagt de MR aandacht voor objectieve kwaliteitsbewaking en onafhankelijkheid van de evaluatie.

Er wordt onderzocht hoe het Tutorloket op een effectieve manier kan worden voortgezet. Door roosterongelijkheid kunnen leerlingen elkaar momenteel nauwelijks ontmoeten. Intern wordt gezocht naar een passende roosteroplossing. De eerder hoge deelname aan tutoring tijdens de MyChoice-uren lijkt daarbij niet meer zichtbaar.

Op MA is onderzocht hoe de meest effectieve en gewaardeerde interventies mogelijk kunnen worden voortgezet. Om dit financieel mogelijk te maken, is ruimte gecreëerd in de begroting door onder meer de groepsgrootte te verhogen van 18 naar 20 leerlingen, waardoor er in leerjaar 1 en 2 één klas minder start, door afco-tijd te verminderen ten gunste van extra ondersteuning in de opvangklas, en door de werkdrukverminderingsgelden strategisch in te zetten. Er zijn bewust geen vaste contracten aan deze interventies verbonden, zodat na evaluatie kan worden bepaald of dit een wenselijke en duurzame aanpak is. Thomas geeft aan oog te hebben voor de persoonlijke impact van deze veranderingen.

6. Geprogrammeerde onderwijstijd 2025-2026

De notitie geeft een overzicht van activiteiten die de school beschouwt als onderwijsactiviteiten. Deze vallen binnen de definitie van onderwijstijd en worden verzorgd onder verantwoordelijkheid van personen die op grond van artikel 33 van de WVO onderwijs mogen verzorgen.

De Inspectie van het Onderwijs controleert daarbij niet of iedere leerling daadwerkelijk een programma volgt dat voldoet aan de urennorm, maar wel of iedere leerling kan deelnemen aan een programma dat in overeenstemming is met de wettelijke normen.

De geprogrammeerde onderwijstijd op Mondial College ligt hoger dan de wettelijke eis.

De MR heeft geen inhoudelijke vragen bij de voorgestelde definitie van onderwijstijd. Deze wijkt niet af van het voorstel van vorig jaar.

7. Definitieve tekst schoolgids 2025-2026

Kluiscontrole (paragraaf 8)

De kluiscontrole verloopt verschillend op de locaties Meeuwse Acker en Leuvensbroek. In paragraaf 8 staat momenteel de zin: ‘Zelf ben je bij controle van je eigen kluisje aanwezig.’ Aangezien deze procedure niet op beide locaties van toepassing is, dient deze zin verwijderd te worden.

RiskChanger (pagina 12)

Op pagina 12 wordt het meetinstrument RiskChanger genoemd. Ter verduidelijking: RiskChanger is een instrument voor het meten van de ontwikkeling van burgerschapsvaardigheden. Momenteel wordt het ingezet als nulmeting. In de komende jaren zal het instrument verder ontwikkeld en uitgebreid worden om ook de voortgang inzichtelijk te maken.

Sectie ‘Tips voor jou als leerling’ (pagina 17)

Graag deze paragraaf verplaatsen naar een positie in het document waar deze inhoudelijk beter tot zijn recht komt.

Vrijwillige ouderbijdrage (pagina 15)

In de paragraaf over de vrijwillige ouderbijdrage staat vermeld: ‘De entree voor schoolfeesten is gratis. Consumpties op feesten zijn voor eigen rekening.’ Deze passage is echter niet van toepassing op beide locaties. Graag een aanpassing, zodat dit voor beide locaties correct en representatief is.

Fotogebruik

Graag blijvend aandacht voor het fotogebruik in het document en zorgen voor een evenwichtige afwisseling tussen leerlingen van MA en LB.

8. Arbobeleidsplan 2025-2026

De MR heeft kennisgenomen van het document en heeft hierover geen opmerkingen of vragen.

9. Beleid veiligheid reizen en excursies

Aanleiding voor dit beleid is de inspectie en het daarbij horende schoolveiligheidsplan. Hieruit volgt de noodzaak tot het opstellen van beleid rondom de veiligheid bij reizen en excursies. Dit beleid dient als onderlegger voor alle (internationale) schoolreizen. De focus ligt op het verder professionaliseren van de veiligheidsaanpak.

Seksueel contact is niet expliciet opgenomen in het beleid, maar kan worden beschouwd als onderdeel van grensoverschrijdend gedrag. Om te voorkomen dat dit gelijk wordt gesteld aan onderwerpen als verboden middelen, of dat het beleid verzandt in het afzonderlijk benoemen van allerlei gedragingen, wordt voorgesteld een algemenere formulering op te nemen over gewenst en passend gedrag.

Vanuit de MR is de vraag gesteld of het mogelijk is om leerlingen die structureel onwenselijk gedrag vertonen (bijvoorbeeld bij herhaalde schorsingen) uit te sluiten van excursies. Voor dit soort afwegingen wordt een apart beleidskader opgesteld onder de titel ‘Kaders internationalisering & excursies’. Dit kader zal in het komende schooljaar ter advisering worden voorgelegd aan de MR.

In het stuk wordt vermeld dat er een WhatsApp-groep wordt opgezet voor ouders vanuit de reisbegeleiding. Indien een collega het niet wenselijk vindt om hiervoor de privételefoon te gebruiken, is er een schooltelefoon beschikbaar.

10. Regeling schoolexamens 2025-2026 LB

Vorig jaar is het document herzien en toegankelijker gemaakt voor leerlingen. Het is geëvalueerd door de examencommissie en blijkt in de praktijk goed werkbaar. Het document wordt opnieuw aangeboden, zonder tekstuele wijzigingen.

Op blz.14 ‘Examencommissie’ Er is sprake van een mogelijke uitbreiding met twee nieuwe leden. Hoe de werving plaatsvindt, dient nader uitgewerkt te worden. De examensecretaris zou eigenlijk geen deel uitmaken van de commissie vanwege diens uitvoerende rol en het belang van onafhankelijke controle. De commissie moet uit een oneven aantal leden bestaan; daarom is het nodig twee nieuwe leden aan te trekken. Komend schooljaar wordt voortgezet op de huidige werkwijze.

Advies: opnemen dat er contact moet komen met ouders als er een leerling in de examencommissie wordt besproken. “In geval van fraude of een ander incident waarbij een leerling besproken wordt in de examencommissie, vindt voorafgaand een zorgvuldige communicatie met de ouders plaats.” Zie bijvoorbeeld blz. 13 Regeling schoolexamens 2025-2026 MA.

11. Regeling schoolexamens 2025-2026 MA

De MR heeft kennisgenomen van het document en heeft hierover geen opmerkingen of vragen, aangezien er geen tekstuele wijzigingen zijn aangebracht, maar enkel data en gegevens zijn geactualiseerd.

12. Leerlingenstatuut LB 2025-2026

Er is ervoor gekozen om het document voorlopig voor één jaar vast te stellen, vanwege de wisselingen binnen de leerlingenraad en de wens om toekomstige leden niet te binden aan eerdere besluiten. De MR adviseert echter om het document alvast vast te stellen tot 2027 (zoals gebruikelijk), zodat er meer continuïteit is. De leerlingenraad heeft immers de mogelijkheid om het tussentijds opnieuw in te brengen of aan te passen.

13. Leerlingenstatuut MA 2025-2027

In paragraaf 11.6 Toetsing voorafgaand aan een proefwerkweek is de periode waarbinnen géén toetsen mogen worden afgenomen vóór de proefwerkweek, verruimd van twee naar vijf schooldagen.

14. Rondvraag

Henk: Vanwege de bezetting van de aula door basisschool De Wingerd, in verband met hun eindmusical, én het vroeg vallen van de zomervakantie (vakantiespreiding), is het organisatorisch niet haalbaar om de diploma-uitreiking dit jaar nog in de laatste schooldagen te plannen. Voor leerlingen die na het tweede tijdvak alsnog slagen, wordt een aparte diploma-uitreiking georganiseerd. Het streven blijft om de diploma-uitreiking te plannen na de uitslag van tijdvak 2.

Henk: Toetsweek 4 is iets naar voren geschoven om voldoende tijd te behouden voor het nakijken en afronden van de resultaten. In overleg met de leerlingenraad is afgestemd dat er gedurende het schooljaar twee gebroken (met een weekend ertussen) en twee volledige toetsweken zijn. Leerlingen geven hierover wisselende voorkeuren aan.

Henk: Dit jaar zijn in de derde klas de DIA-toetsen in de toetsweek afgenomen. Voor volgend jaar wordt er gezocht naar een ander moment. Welk is nog niet precies duidelijk, maar de directie heeft het signaal dat leerlingen overvraagd zijn en de afname niet valide was, serieus genomen.

De resultaten van de DIA-toetsen lijken bemoedigend. Tijdens de LEV-uren hebben leerlingen gewerkt met remediërend materiaal, waarvan de uitkomsten een voorzichtig positief beeld geven. Voor een kleinere groep leerlingen die achterblijft, zijn extra ondersteuningsuren ingericht voor taal om hen gericht te begeleiden.

15. Instemming- en adviesronde

  1. bevorderingscriteria MA 2025-2026 - Ingestemd
  2. NPO-evaluatie 2024-2025 - Ingestemd
  3. Geprogrammeerde onderwijstijd - Ingestemd
  4. Definitieve tekst schoolgids 2025-2026 - Ingestemd
  5. Arbobeleidsplan 2025-2026 - Ingestemd
  6. Beleid Veiligheid Reizen en Excursies - Ingestemd
  7. Regeling schoolexamens LB 2025-2026 - Ingestemd
  8. Regeling schoolexamens MA 2025-2026 - Ingestemd
  9. Leerlingstatuut LB 2025-2026 - Ingestemd
  10. Leerlingstatuut MA 2025-2026 - Ingestemd

16. Afsluiting