Op deze pagina
1. Welkom, opening en vaststelling agenda2. Notulen MR 33. Mededelingen per locatie4. Planning afname DIA-toetsen toetsweek 3 3H/3V LBMogelijke oplossingsroutes:Reactie vanuit CMT:5. Concepttekst schoolgids 2025-20266. Bevorderingscriteria locatie MA7. Aanpassing lessentabel locatie LB8. Rondvraag9. Instemming- en adviesronde10. AfsluitingHet CMT zal aanwezig zijn vanaf 19.30 uur.
De voorzitter heet de aanwezigen welkom, opent de vergadering en stelt de agenda vast.
Nathan, Bram en Gert-Jan zijn in gesprek geweest over de website. Er is een deadline afgesproken voor de verbeteringen: 1 mei. Het voornemen is om volgend jaar een portal te bouwen voor leerlingen die op het Mondial College zitten en een aparte website voor geïnteresseerden in de school. Een terugkoppeling volgt op MR5.
Er komt een plek vrij in de oudergeleding van de GMR. Uit de MR zijn er geen ouders die zitting willen nemen in de GMR.
Vincent Martin is aftredend. Er zal een werving voor ouders in de MR gehouden worden door middel van een bericht in de Nieuwsbrief. Bij meerdere gegadigden zullen er verkiezingen worden georganiseerd.
De procedure voor de functie van afdelingsleider MAVO wordt opgestart. Marjolein Smidt neemt namens de PMR zitting in de BAC.
Tijdens toetsweek 3 (TW3) blijkt dat de afname van DIA-toetsen een grote belasting vormt voor leerlingen in 3 havo en 3 vwo. In sommige klassen zijn binnen één week 16 toetsen afgenomen, waaronder 10 leertoetsen en 6 DIA-toetsen. Dit heeft invloed op zowel de prestaties als het welzijn van leerlingen. De hoeveelheid toetsen in korte tijd ondermijnt de focus en roept vragen op over de validiteit en betrouwbaarheid van alle toetsresultaten, juist in deze belangrijke periode van determinatie.
Daarnaast zijn er zorgen over de manier van afname en de communicatie eromheen:
Er is sprake van toenemende onvrede onder ouders over de gang van zaken rondom de DIA-toetsen. De huidige aanpak wordt breder gedeeld als een communicatieprobleem dat schadelijk is voor het imago van de school.
Betere spreiding van de DIA-toetsen; gebruik van mentorlessen, LEV-uren of de studiedag voorafgaand aan de toetsweek; vervallen lessen inzetten als V-uren bij structurele planning van afnames.
Mondial is verplicht om de voortgang van leerlingen te volgen via gestandaardiseerde toetsen, los van schooleigen toetsen. Tegelijk is het belangrijk een organisatievorm te vinden die uitvoerbaar is en geen onnodige druk legt op leerlingen of het onderwijsproces.
Henk erkent het probleem en geeft aan dat het anders moet. Op MR 5 volgt een terugkoppeling. Mogelijk wordt ook samenwerking gezocht met Meeuwse Acker (MA) om ervaringen uit te wisselen.
De conceptversie van de schoolgids is besproken, en de MR heeft hierbij adviezen meegegeven. De schoolgids wordt op MR 5 ter instemming aangeboden.
Er zijn scherpere criteria geformuleerd die effectievere determinatie mogelijk maken. De bevorderingscriteria zijn aangepast om beter aan te sluiten bij de groeimogelijkheden van leerlingen en hun kans op een diploma. Belangrijkste wijzigingen: combinatiecijfers worden anders beoordeeld (tekort op een onderdeel telt mee) en twee onverrekende tekorten in leerjaar 2 worden niet langer zonder compensatie geaccepteerd, om betere aansluiting op de bovenbouw te garanderen. Daarnaast zijn teksten verduidelijkt en geharmoniseerd over de jaren heen.
Procesmatig zijn verschillende gremia bij het overleg betrokken geweest en de voorgestelde wijzigingen zijn besproken in de kernteams. De urgentie rondom dit onderwerp is vastgesteld binnen het LMT.
Zorgpunt: 2BK leerlingen dakpangroep die naar 3 basis of naar 3 kader uitstromen. Ze krijgen sinds een paar jaar twee cijfers in de onderbouw (op basis/kader niveau). Als een leerling op 2 BK 2 tekorten haalt, dan kan hij met een gecompenseerde 7 voor techniek doorstromen naar 3K. Wellicht is een 7 te gemakkelijk te behalen, waardoor risicoleerlingen niet worden ondervangen.
Het advies vanuit MR luidt om met de secties nog eens te kijken naar het twee-cijfer-systeem. Daarnaast zou de MR de woorden ‘hoger’ en ‘lager’ graag veranderen in ‘theoretisch’ en ‘praktisch’: hier spreekt veel minder een waardeoordeel uit.
De term ‘passend onderwijs’ bestaat al. Het is verstandig daar een andere term voor te vinden.
Thomas geeft te kennen dat er nog ruimte en tijd is om de bevorderingscriteria aan te scherpen en ze voor volgend jaar te laten gelden. De tijd nemen om de adviezen en opmerkingen te verwerken en de bevorderingscriteria nogmaals aan de teams aan te bieden lijkt de beste optie.
In de huidige lessentabel is het verschil in lesbelasting tussen reguliere en technasiumleerlingen in leerjaar 3 significant. Voor 3 havo volgen reguliere leerlingen gemiddeld 32,5 lessen per week, tegenover 37,5 lessen voor technasiumleerlingen (3Ht). In 3 vwo betreft dit 32 lessen voor regulier en 37 lessen voor technasium (3Vt). Dit verschil zorgt ervoor dat sommige leerlingen afzien van het technasium, terwijl reguliere leerlingen juist te weinig onderwijstijd hebben.
Om dit verschil te verkleinen en de onderwijstijd in balans te brengen, stelt de schoolleiding voor om vanaf schooljaar 2025-2026 het aantal lessen in 3 havo en 3 vwo te verhogen naar 35 per week. Dit wordt gerealiseerd door het toevoegen van twee lessen lichamelijke opvoeding (LO) en één maatwerkuur Lezen en Versterken (LEV). De LEV-les wordt vormgegeven als pilot, met het oog op toekomstige onderwijsbehoeften, zoals taalversterking, leesbevordering en ondersteuning bij rekenen.
De pilot zal volgend schooljaar worden geëvalueerd. Daarbij wordt ook de mogelijkheid meegenomen om in de toekomst theoretische vakken aan te bieden binnen het maatwerkuur.
Dit onderwerp wordt geagendeerd voor bespreking in MR 2.
Nathan: vraagt naar de resultaten van de wervingsperiode.
Gert-Jan: geeft aan dat er op Meeuwse Acker is geloot vanwege het hoge aantal aanmeldingen. Voor Leuvensbroek is de belangstelling daarentegen tegengevallen. Een evaluatie van de wervingsperiode volgt nog.
Evelien: wanneer een leerling in de examencommissie is besproken, verzoeken we om de ouders hiervan op de hoogte te stellen, aangezien het om essentiële zaken gaat. Mag dit opgenomen worden in de procedure van de examencommissie?
De vergadering wordt onder dankzegging afgesloten.